解説 「動機」と「罪」 さて、本書には各自が〝思索の糧〟とすべき問題、そしてまた同志との間でも議論のテーマとなりそうな問題が少なくない。また人間としてどうしても理解しかねるものもある。
たとえば第三章で最後の審判を信じるクリスチャンが何百年、何千年ものあいだ自分の墓地でその日の到来を待っている(実際には眠っている者の方が多い)という話がある。
さぞ待ちくたびれるだろう、退屈だろうと思いたくなるが、シルバーバーチは霊界には時間というものがないから待っているという観念も持たないという。
それを夢の中の体験に譬えられればある程度まで得心がいく。人間にとって一瞬と思える時間で何カ月、あるいは何年にもわたる経験を夢で見ることがあるのは確かである、霊は反対に人間にとって何か月、何年と思える時間が一瞬に思えることがあるらしい。そこがわれわれ人間には理解しにくい。
が、それを地上で体験する人がいることは事実である。ガケから足を踏み外して転落して九死に一生を得た人が語った話であるが、地面に落ちるまでの僅か二、三秒の間に、それまでの三、四十年の人生の善悪にかかわる体験のすべてを思い出し、その一つ一つについて、あれは自分が悪かった、いや、これは自分が絶対に間違っていないといった反省をしたという。
野球の大打者になると打つ瞬間にボールが目の前で止まって見えることがあるという。意識にも次元があり、人間があるように思っている時間は実際には存在しないことが、こうした話から窺える。
しかし太陽は東から昇り西に沈むと言う地上では常識的な事実を考えてみると、これは地球が自転していることから生じる人間の錯覚であるが、いくら理屈ではそう納得しても、実際の感じとしてはやはり毎朝太陽は東から昇り西に沈んでいる。
それと同じで、われわれ人間は実際には存在しない時間を存在するものと錯覚して生活しているに過ぎなくても、地上にいるかぎりは時間は存在するし、そう思わないと生きて行けない。こうしたことはいずれあの世へ行けば解決のつく問題であるから、それでいいのである。
神の概念も今すぐに理解する必要のない問題、というよりは理解しようにも人間の頭脳では理解できない問題であるから、あまりムキになって議論することもないであろう。
しかし〝動機〟と〝罪〟の問題はあの世へ行ってからでは遅い、現在のわれわれの生活に直接かかわる問題であり、ぜひとも理解しておかねばならない問題であろう。
筆者個人としては、こうした問題を意識しはじめた青年時代からシルバーバーチその他の霊的思想に親しんできたので、本書でシルバーバーチが言っていることは〝よく分かる〟のであるが、部分的に読まれた方には誤解されそうな箇所があるので解説を加えておくことにした。
字面(ジズラ)だけでは矛盾しているかに思えるのは、第十二章で動機が正しければ戦争に参加して敵を殺すことも赦されると言っておきながら、第十一章では罪は結果に及ぼす影響の度合によって重くもなれば軽くもなると述べていることである。
シルバーバーチはつねづね〝動機が一番大切〟であることを強調し〝動機さえ正しければよい〟といった言い方までしているが、それはその段階での魂の意識にとっては良心の呵責にならない───その意味において罪は犯していないという意味であって、それが及ぼす結果に対して知らぬ顔をしてもよいという意味ではない。たとえその時点では知らぬ顔が出来ても、霊格の指標となる道義心が高まれば、何年たったあとでも苦しい思いをし反省させられることであろう。
それは自分が親となってみてはじめて子としての親への不孝を詫びる情が湧いてくるのと同じであろう。その時点では親は親としての理解力すなわち愛の力で消化してくれていたことであろうから罪とは言えないであろう。
しかし罪か否かの次元を超えた〝霊的進化〟の要素がそこに入ってくる。それは教会の長老が他界して真相に目覚めてから針のムシロに坐らされる思いがするのと共通している。
戦争で人を殺すという問題でシルバーバーチは、その人も殺されるかも知れない、もしかしたら自らの生命を投げ出さねばならない立場に立たされることもあることを指摘するに留めているが、第三章でメソジスト派の牧師が〝自分は死後、自分が間違ったことを教えた信者の一人一人に会わなければならないとしたら大変です〟と言うと、
その時点ではすでに自ら真相に目覚めてくれている人もいるであろうし、牧師自身のその後の真理普及の功徳によっても埋め合わせが出来ているという意味のことを述べている。この種の問題は個々の人間について、その過去世と現世と死後の三つの要素を考慮しなければならないであろうし、そうすればきちんとした解答がそれぞれに出てくることなのであろう。
さらにもう一つ考慮しなければならない要素として、地球人類全体としての発達段階がある。第四巻で若者の暴力の問題が話題となった時シルバーバーチは、現段階の地上人類には正しい解決法は出し得ないといった主旨のことを述べている。
これは病気の治療法の問題と同じであろう。動物実験も、死刑制度も、人類が進化の途上で通過しなければならない幼稚な手段であり、今すぐにどうするといっても、より良い手段は見出せないであろう。それは例えば算数しか習っていない小学生には数学の問題が解けないと同じであろう。
ことに社会的問題は協調と連帯を必要とするので、たとえ一人の人間が素晴らしい解決法を知っていても、人類全体がそれを理解するに至らなければ実現は不可能である。シルバーバーチはそのことを言っているのである。
戦争がいけないことは分り切っている。が、現実に自国が戦争に巻き込まれている以上、そうして又、その段階の人類の一員として地上に生を受けている以上、自分一人だけ手を汚さずにおこうとする態度も一種の利己主義であろう。もしもその態度が何らかの宗教の教義からきているとすれば、それはシルバーバーチのいう宗教による魂の束縛の一例と言えよう。
〝私は強い意志を持った人間を弱虫にするようなこと、勇気ある人間を卑劣な人間にするようなことは申し上げたくありません〟という第十二章の言葉はそこから出ている。
これを発展させていくと、いわゆる俗世を嫌って隠遁の生活を送る生き方の是非とも関連した問題を含んでいる。筆者の知るかぎりでは高級霊ほど勇気を持って俗世を生き抜くことの大切さを説いている。
イエスの言う、Be in the world, but not of the world.(俗世にあってしかも俗人になるなかれ)である。このちっぽけな天体上の、たかが五、七十年の物的生活による汚れを恐れていてどうなろう。『霊訓』のイムペレーターの言葉が浮かんでくる───
「全存在のホンのひとかけらほどに過ぎぬ地上生活にあっては、取り損ねたらさいご二度と取り返しがつかぬというほど大事なものは有り得ぬ。
汝ら人間は視野も知識も人間であるが故の宿命的な限界によって拘束されている。・・・・・・人間は己れに啓示されそして理解し得たかぎりの最高の真理に照らして受け入れ、行動するというのが絶対的義務である。それを基準として魂の進化の程度が判断されるのである」
次に良寛の辞世の句はそれを日本的に表現したものとして私は好きである。
うらを見せ おもてを見せて 散るもみじ 良寛
平成十六年一月 近藤 千雄
Explanation "Motivation" and "Sin"
By the way, in this book, there are many problems that each person should use as "food for thinking" and that may be the subject of discussion with comrades. In addition, there are things that human beings cannot understand.
For example, in Chapter 3, there is a story that Christians who believe in the Last Judgment have been waiting for the arrival of the day in their graveyards for hundreds or thousands of years (many of them are actually sleeping).
He wants to be tired and bored, but Silver Birch doesn't have the idea of waiting because there is no time in the spirit world.
It was
If you think of it as an experience in your dreams, you will be good at it to some extent. It's true that you can dream of months or years of experience in what seems to be a moment to humans, while spirits, on the contrary, seem to be months or years to humans. There seems to be. That is difficult for us humans to understand.
However, it is a fact that there are people who experience it on the ground. It is a story told by a person who stepped off the cliff and fell and died in nine deaths, but in just a few seconds before falling to the ground, the good and evil of the life of the previous three or forty years. He recalled all of his experiences and reflected on each one that he was wrong, no, that he was absolutely not wrong.
When he becomes a baseball batter, the ball may appear to stop in front of him at the moment of hitting. It can be seen from these stories that consciousness also has dimensions, and that the time when humans think they are does not actually exist.
However, considering the common-sense fact on earth that the sun rises from the east and sets to the west, this is a human illusion that arises from the rotation of the earth, but no matter how convincing it is, The actual feeling is that the sun rises from the east and sets in the west every morning.
In the same way, even if we humans only live with the illusion that time does not actually exist, time exists as long as we are on earth, and we cannot live without it. .. This is a problem that can be solved if we go to the other world, so that's fine.
The concept of God is also a problem that does not need to be understood immediately, but rather a problem that cannot be understood by the human brain, so it will not be too much to discuss.
However, the problem of "motivation" and "sin" is a problem that is late after going to the other world and is directly related to our current life, and it must be understood by all means.
As an individual, I have been familiar with Silver Birch and other spiritual ideas since I was a young man who began to be aware of these issues, so I can understand what Silver Birch says in this book, but I read it partially. I decided to add an explanation because there are some parts that may be misunderstood.
What seems to be a contradiction only in the text (jizura) is that if the motive is correct in Chapter 12, it is forgiven to participate in the war and kill the enemy, but in Chapter 11, sin is a result. It states that it will be heavier or lighter depending on the degree of influence on the.
Silver Birch always emphasizes that "motivation is the most important" and even says that "the motive should be correct", but that is not a guilty conscience for the consciousness of the soul at that stage. In that sense, it means that you are not guilty, but that you may not know the consequences of it. Even if you have an unknown face at that time, if you have a high morality that is an indicator of your spirituality, you will be distressed and remorseful even after many years.
It would be the same as the feeling of apologizing for the disgrace of the parent as a child only after becoming a parent. At that time, it would not be a guilt because the parents would have digested it with their understanding as a parent, that is, the power of love.
However, the element of "spiritual evolution" that transcends the dimension of sin or not comes into it. It is similar to the feeling that the elder of the church died and woke up to the truth and then sat down on the needle Mushiro.
On the issue of killing a person in war, Silver Birch points out that he may also be killed, perhaps in a position where he must throw his life out, but Chapter 3 And when a Methodist minister said, "It would be hard if I had to meet each and every one of the believers who taught me what I was wrong after my death."
At that point, some people may have already awakened to the truth, and the pastor's own merit of spreading the truth has made up for it. This kind of problem would have to consider the three elements of each human being, its past life, this world, and the afterlife, and then each would have a decent answer.
Another factor that must be considered is the developmental stage of humankind as a whole. When the issue of youth violence was discussed in Volume 4, Silver Birch stated that there was no right solution for humankind at this stage.
This would be the same as the problem of cure for the disease. Both animal testing and the death penalty are childish means that humanity must go through in the process of evolution, and no better means can be found right now. It would be the same, for example, for elementary school students who are only learning math, if they cannot solve math problems.
In particular, social problems require cooperation and solidarity, so even if one person knows a wonderful solution, it cannot be realized unless the whole human race understands it. Silver Birch is saying that.
It is clear that war is not allowed. However, as long as one's own country is actually involved in the war, and as long as one is born on the earth as a member of humankind at that stage, there is also a kind of attitude of trying to keep one's hands clean. Would be selfishness. If that attitude comes from some religious doctrine, it is an example of what Silver Birch calls the bondage of the soul by religion.
The words of Chapter 12 that "I do not want to make a strong-willed person a sissy person, or a courageous person a sneaky person" come from it.
If this was developed, it would include problems related to the pros and cons of a way of life that dislikes the so-called secular world and leads a secluded life. As far as I know, the higher the spirit, the more courageous it is to survive the world.
Jesus says Be in the world, but not of the world. What if you were afraid of the dirt from your physical life on this tiny celestial body for five or seventy years? The words of the imperator of "Rei-Kun" come to mind ───
"In a life on the ground that is only a piece of a phone that exists, there can be nothing so important that if you fail to take it, you will never be able to get it back.
You humans are bound by the fateful limits of being human in both vision and knowledge. ・ ・ ・ ・ ・ ・ It is an absolute duty for human beings to accept and act in the light of the highest truths that have been revealed and understood by themselves. Based on that, the degree of evolution of the soul is judged. "
It was
Next, I like Ryokan's death poem as a Japanese expression.
Show the back and show her hospitality and scatter Ryokan Momiji
January 2006, kazuo Kondo
Thursday, January 6, 2022
シアトルの冬 解説ー動機と罪
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