Thursday, January 1, 2015

シアトルの新年 フランス国も変わってきたらしい





昨夏からフランス人の夫の、米国インターンシップに同伴して帰国していた娘が、新年早々フランスに帰ることになりそうです。 
我々の時代の日本は、随分と西欧志向でした少なくとも私と私の周辺は。 
私達はフランスをとても洗練された先進国だと思っていましたので、何かにつけてフランス的な名前の食べ物とかレストランとか多いですよね。それがとても、お洒落だと思ってさえいましたし。 
そしてこの憧れの国は、家族を含めて人間関係の煩わしさを厭う、とても個人主義の国だとも思っていましたし、更には、彼らは彼らの文化を誇るがゆえに外国に出たがらないし、英語を知っていても知らない振りをするとか、サーヴィス業に従事する人の態度が冷たい。etc. etc. 
どこまでが本当かでっち上げかは知りませんけれど、そんな噂をしばしば聞いてきましたし、おせっかい焼きの親戚や近所に煩わされないですむ、逃れの地みたいな憧れもありました。 
ところが昨今、フランス社会は随分と変わってきたらしいですよ。 
我が婿さんの家庭は子供の数が多くて、男6人女一人の兄弟姉妹。政府の ”生めよ増やせよ” 政策の賜物で、子供達は政府からの沢山の保護があり、学生は鉛筆から消しゴムまで支給されるそうです。 
私なぞはフランス政府を気の毒に思ったりし、「政府がそんなによくしてくれるなら、学校を卒業して、他所の国に移住したり出来ないわよね」なんて婿さんに言ったりしたのですけれど、「働き出せば沢山の税金を払わなければならないので、うんざりするよ」と我が家の親爺さんが言っています。  
兎に角、婿さん家庭は25歳の長男を筆頭に、多少の出入りはあるとしても、家族は揃って一つ屋根の下に住んでおります。 
働いている息子達にしても、親には食費も家賃も払っていないそうです。 
その様なわけで、私はこの家庭は噂に聞いた、伝統的フランス家庭ではないと思っていましたが、聞くところによると昨今はそうでもないらしいですね。 
色々な事情で、出戻りしてきた娘息子と同居している家庭もかなりあるそうです。 
英語にしても、昔のように知らない振りもしていられないほどに、世界の情報網が発展してきたので、いやいやながらもお家芸の、知らない振りは余り出来なくなってきたらしいです。 
あのフランスがねー。と思いますし、そのフランスらしさ(?)は永遠に変わることは無いように思ってきましたけれど、世界は少しずつ変わっていくのですね。 
良いほうに変わって欲しいですね。 

In last summer , my daughter and her french husband who stayed  with us because of his internship in America.  Her husband went back to France already. Now my daughter is going back to France.
 In my yang age in Japan. It was long time ago.  Around me and myself were very much Western-oriented . We  thought it's very sophisticated developed country France. We loved French name.  restaurant, food and fashion etc. this longing of the country, including the family , human relations, we were  thought  very individualistic country, even within family. 
We hard. They are proud of their culture therefore they  pretend  do not know  English even they know. etc. etc. I do not know it is  true or not. Anyway we has been heard often such a rumor. However in recent years, French society is seems to have been pretty changing.
Family of my son-in-law's they are  six  brothers and one sister. Eldest son is 25-year-old, the family has lived under one roof all together. Even whoever working they are not paying food nor rent. I thought this family is not traditional French family.
But now  In a variety of circumstances of society that many families, parents living with daughters or sons .
Also  Even speaking English .   because the world of network has been developed  cannot pretend no speaking English like in old days.
the world it will change little by little.
We like  to change the world  good way.

No comments:

Post a Comment