Thursday, June 7, 2018

シアトルの初夏 ノルマンデー








5月28日のメモリアルディから6月に入り、6月5日がミドウェイ海戦、6月6日がノルマンディ上陸作戦の日と一連の第二次大戦時の勝敗を決める記念日が続きましたね。更に日本の敗戦記念日へと続きます。

私がよく見る ”虎ノ門ニュース” で井上和彦氏がノルマンディの墓地を尋ねてきたといわれて、お土産だと言って見せてくれたのが、空挺部隊が降下した時に使った敵味方識別ように鳴らした小さなブリキ製の ”クリック、クリック”でした。

降下した兵士が身の回りに人影を感じ、この上なく緊張して1クリック合図をし、味方であれば2クリックをして合図が反ってきます。正に生きずまる瞬間の画面が映画 ”史上最大の作戦” では展開されています。

私がこの場面を殊更にいつまでも覚えているのは、この場面に実に悲しい出来事が沢山ありますがその中でも特に、着地した一兵士が人影を意識して、かたずを飲んでクリックしました。”クリック” と返事が返ってきた時の、天にも登る安堵の時もつかの間それは銃を構えたドイツ兵でした。降下した兵士は命を落としてしまいました。そしてドイツ兵は銃を収めます。”クリック” と音を立てて。

私は決して土産物として、この”クリック”を買うことはないでしょう。




Start from May 28th memorial day to  June 5th in the Midway Navy Battle, June 6th in Normandy -  anniversary day , big days the win or loss of the  World War II.
"Toranomon news". I often watch.  Few days ago Mr. Kazuhiko Inoue introduced who visited Normandy cemetery. He was showing a souvenir. It was a small clicked "click, click" sounded.
 that  used when the airborne troops descended.
Soldiers who landed that was so  nervous. Who is around them. One click signal was given, and if it was a friend, two clicks were replayed . Many of us known in the movie "The longest day".
There are lots of  sad story happened in this scene, especially I remember one scene forever,  one soldier who landed who recognized somebody around him so he clicked. Reply came but who was a German soldier keeping a gun.  The landed soldier lost his life. After that German soldier hold gun back. Turn on "click".
I will never buy this "click" as a souvenir.













No comments:

Post a Comment