Friday, January 2, 2015

シアトルの新春 パイナップル セイジ

サルビア・エレガンス


   新春は、自然界のお話からはじめましょう。
数年前に、私のハーブ ガーデンに ”パイナップル セージ” が仲間入りしました。

とても地味な花ですけれど、葉っぱを軽くこすると爽やかな甘酸っぱい香りがするため、この呼び名があるそうです。

普通に ”サルビア” と呼ばれているプラントとそっくりですけれど、サルビアの葉にはこの香りはありません。

何よりも私がこのセージを大好きになったのは、霜さえ下りなければ、他の花達が咲くことをお終いにしたその後も、このセージの花は咲き続け、寒さの中ハミングバードが蜜を吸いに来るのです。

その年、ついに霜枯れしたこのセージを刈り込み、ハミングバードにも今年はさよならをし、来る年に備えました。

ところが来た年に、この苗は蘇りませんでした。私が余りに深く、刈り込んでしまったようでした。

プラントにもハミングバードにも悪いことをしてしまったのに、その後数年このセージを店頭で見かけることはありませんでしたが、、、

なんと!なんと!今年の夏、友達のダーチャ(市営農場)で見つけました。

大喜びをして枝分けしてもらい、秋には大きく育ち花を沢山つけてくれましたし、ハミングバードも喜んでくれました。

以前の失敗に懲りて、数本枝分して温室で育てているのは言うまでもありません。


New Year, let's start the story of the nature.
A few years ago, "pineapple sage" was joined in my herb garden .
It is a very modest flower but leaves have a fragrance of sweet and sour if you rub lightly the leaves therefor this is nickname "pineapple sage". Normally just like a plant that has been called "salvia", but salvia leaves do not have this fragrancy.
I love this sage because this flower is keep bloom until frost comes keep giving sweet to Hummingbird.
That year, finally because of frost I cut it small and prepared it for next year.
But in came a year, this plant was not revived.
It seemed I cut it too deep.
I was sorry to plant also to Hummingbird . After this I couldn't find this plant again.
Oh this summer!, I found this plant in friends garden.
Asked to branch divided , small plant is grow big have a lot of flowers in the fall until first frost, pleased me also Hummingbirds.
In previous failure, I made several branches growing in a greenhouse in this winter.

2 comments:

  1. そうでしたか?
    再び、パイナップル セージが見られて良かったです。
    植物も動物も、人が程良く手をかけて育てるのですね。
    寒さの中に咲いてくれるのですか。
    ティーにしていただくこともできますか?

    ReplyDelete
  2. 寒くなってご馳走の無くなった、
    ハミングバードさんたちの為にジュースを補給してくれる
    貴重なプラントです。
    未だ私は試みていませんけれど、
    ティーにしたり、ポプリにしたりするらしいですよ。
    人をとても喜ばせてくれる、良い香りです。

    ReplyDelete